Română      Русскии

28.01.2022
Apel de propuneri de proiecte pentru sporirea gradului de implicare a structurilor societății civile locale din regiunile Cahul și Ungheni în promovarea egalității de gen, prevenirea violenței domestice și abilitarea fetelor/femeilor.
27.12.2021
„Te voi iubi, pozitiv(ă) sau negativ(ă).” Campania de promovare a modului sănătos de viață în 12 școli profesional-tehnice din țară
20.12.2021
Copiii vor să fie auziți. Cum construim relații armonioase între părinți și adolescenți?
17.12.2021
Adolescenții trebuie apreciați pentru reușitele lor. Cum pot încuraja părinții deciziile corecte la copiii adolescenți
16.12.2021
Cum comunic și cum soluționez conflictele cu copilul meu adolescent?

 

Prima pagină  »  Ştiri şi anunţuri
Ştiri şi anunţuri
Terre des hommes Moldova a lansat un program antibullying amplu și un website cu resurse utile de prevenire și combatere a bullyingului
Publicat: 29.11.2021   

Peste 700 de persoane au participat la Conferința națională de capitalizare a proiectului „Eforturi comune de combatere a bullyingului în Moldova”. Evenimentul, organizat de Fundația Terre des hommes Moldova, a avut loc pe 25 noiembrie, în format online și a fost transmis live pe platformele sociale ale Tdh Moldova și UNICEF Moldova și pe 7 site-uri media.

Timp de un an, între 2020 și 2021, cu suportul UNICEF Moldova, Oak Foundation și Hub-ul pentu protecția copiilor – ChildHub, Terre des hommes Moldova a realizat proiectul sus-menționat, implicând o echipă vastă de profesioniști din Moldova și România, cu ajutorul cărora a dezvoltat un număr impunător de instrumente și resurse pentru prevenirea și intervenția în situațiile de bullying destinate adolescenților, părinților, cadrelor didactice și altor profesioniști din sfera educației și protecției copiilor:

  • 4 programe exhaustive de instruire pentru adolescenți, cadre didactice și profesioniști:
  • 12 lecții video pentru copii, părinți și cadre didactice
  • 3 lecții video pentru părinți
  • 2 cursuri online pentru copii și cadre didactice
  • 1 ghid de realizare a activităților antibullying în școală pentru cadre didactice 
  • 1 website care conține toate resursele și instrumentele dezvoltate în cadrul proiectului, disponibile gratuit, plus alte informații utile și un catalog al specialiștilor la care pot apela cei care se confruntă cu situații de bullying și au nevoie de suport profesional.

Conferința a fost dedicată prezentării publice a resurselor privind combaterea fenomenului de bullying în școlile din Moldova și lansării site-ului web stopbullying.md.

La eveniment au participat profesioniștii care au elaborat materialele didactice, reprezentanți din partea Tdh Moldova, UNICEF Moldova, Parlamentul Republicii Moldova, Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică, cadre didactice beneficiare ale programului.  

În deschiderea Conferinței, Maha Damaj, Reprezentantă de Țară UNICEF în Republica Moldova, a făcut referire la studiul UNICEF din 2019 cu privire la fenomenul de bullying în randul adolescenților din Republica Moldova, care a arătat că aproape 87% dintre copiii claselor a 6-a – a 12-a sunt afectați de bullying, ceea ce înseamnă că aproape 9 copi din 10 trec printr-o astfel de experiență. Fapt extrem de îngrijorător sunt consecințele, atât imediate, cât și pe termen lung, pe care le implică expunerea la astfel de situații: adolescenții care experimentează bullyingul într-o formă sau alta, fie ca inițiatori, ținte sau martori, sunt mai expuși posibilității de abandon școlar și au o performanță academică mai scăzută, pot să manifeste simptome de anxietate, depresie, au stimă de sine scăzută și uneori pierd interesul pentru orice activități, a subliniat Maha Damaj.

Totodată, Reprezentantă de Țară UNICEF în Republica Moldova a accentuat că, din cauza pandemiei, odată cu trecerea la învățământul online, a intervenit multă izolare, iar utilizarea sporită a internetului implică mai multe riscuri pentru copii, precum cyberbullyingul.

„Politicile anti-bullying, care să includă și cyberbullyingul, trebuie să fie implementate și monitorizate în școli, iar statisticile la acest capitol trebuie să fie colectate și puse la dispoziția factorilor de decizie și a publicului larg. Conștientizarea necesității de a fi informați despre fenomenul de bullying și combaterea acestuia trebuie să fie încadrată în curricula școlară și instruirea profesorilor, astfel elevii trebuie să cunoască despre posibilitatea de a raporta cazurile de bullying, așa că aceste resurse au un rol critic în eforturile noastre de a combate bullyingul”, a precizat Maha Damaj rolul și necesitatea dezvoltarii programului antibullying și distribuirea lui în școli.

Elena Madan, directoarea Terre des hommes Moldova, a spus că decizia orgnizației de a-și asuma acest proiect a fost o provocare serioasă. „Când am decis, împreună cu UNICEF, cu un an în urmă, să lucrăm împreună pentru abordarea fenomenului de bullying într-un mod complex, a fost o mare provocare pentru noi, pentru că a am început practic de la zero. Chiar dacă termenul de bullying este unul de interes și prezent în spațiul public, prea puțin se cunoștea despre specificul acestui fenomen, care sunt efectele pe termen lung asupra dezvoltării copiilor, dar, mai mult, cum se intervine în astfel de situații. A fost o provocare și pt că nu am găsit o definișie unanim acceptată în Moldova în privința bullyingului, nu exista nicio prevedere legală care să reflecte acest fenomen și prea puține resurse de intervenție pe cazurile de bullying”, a evidențiat Elena Madan.

Munca la elaborarea și testarea programului antibullying a presupus un efort comun amplu, care a implicat un număr impunător de profesioniști, consultanți și beneficiari care au pilotat programul, a precizat directoarea Tdh Moldova.    

În primul rând, suntem mândri de încrederea pe care ne-au acordat-o UNICEF Moldova să lucrăm împreună la acest subiect. În al doilea rând am avut ocazia să lucrăm cu un șir de experți atât la nivel național, cât și internațional, cu un grup de lucru consultativ național – psihologi, juriști, reprezentanți ai societății civile, reprezentații societății civile, reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, care toți, împreună, au contribuit la elaborarea acestor resurse. La fel, am avut susținerea Parlamentului Republicii Moldova, în persoana doamnei Angela Munteanu – Pojoga. De asemenea, implicarea a peste 30 de școli partenere ale Tdh din toată țara, care au testat și au pilotat un șir de instrumente în mediul școlar și cei peste 400 de copii pe care i-am consultat pe toată durata proiectului. Și nu în ultimul rând, tot ce vorbim astăzi, nu ar fi fost posibil fără echipa Terre des hommes, care a muncit într-un ritm intens pentru a produce aceste instrumente utile, materiale informative și de învățare, care vor fi utile pentru toată luumea, atât pentru copii, cât și pentru părinți, cadre didactice și alți profesioniști care intră în contact cu copiii afectați de situații de bullying”, a descris Elena Madan eforturile conjugate pentru elaborarea programului antibullying.

Pentru a combate fenomenul de bullying, este nevoie de eforturi comune – ale părinților, profesorilor, psihologilor și altor profesioniști care lucrează cu copiii și a copiilor înșiși. Tocmai de aceea Tdh Moldova și-a propus o abordare complexă și a pus accent pe formarea tuturor părților implicate.

Sorina Petrică, psihologă din România și autoare a 3 dintre programe, a  explicat necesitatea unei intervenții integrate pentru stoparea fenomenului de bullying: „fiind un fenomen foarte complex, adesea necesită intervenții pe mai multe nivele și aici nu vorbim doar de copii care sunt implicați in situații de bullying, ci vorbim de toți actorii implicati in contextele lor de creștere și educare.

Bullyingul face parte din acea categorie de experiențe care au un potențial traumatic în copilărie. E o problemă care lasă o serie de repercursiuni, care necesită foarte multă muncă personală pentru remedierea lor. Chiar dacă deseori experiența de bullyong nu conduce la o vătmare fizică, ea produce o distorsionare a conceptului de sine, a modului în care un copil se percepe și a modului în care învață să interacționeze și să se raporteze la lumea socială, a explicat specialista.

Sorina Petric a accentuat că un aspect foarte important în perpetuarea fenomenului de bullying este că, deși se manifestă în mediul școlar, rădăcinile acestui fenomen adesea vin din tiparele de interacțiune din mediul familial. „Deci, propriu-zis, experiența de bullying are rădăcini în familie, se manifestă în mediul școlar și are impact pe dezvoltarea viitoare a unui copil și, în mod automat se exprimă în calitatea vieții pe tot parcursul vieții unui om. Deci, implicațiile nu sunt doar în prezent, dar se leagă prezentul, cu trecutul și viitorul. Respectiv, toți adulții care își asumă roluri de creștere, îngrijire și educație – părinți, cadre didactice, profesioniști – au responsabilitatea de a oferi copiilor un mediu sigur, care să le permită să se dezvolte armonios”, a menționat psihologa.

Psihologa Daniela Terzi-Barbăroșie, autoare a programului destinat adolescenților, a confirmat, din experiența sa de psihoterapeută, consecințele triste ale bullyingului, uneori pe viață: „Ca psihologi practicieni vedem la propriu consecințele fenomenului de bullying, fie că vorbim de persoane de peste 50 – 60 de ani, care mai poartă în suflet greutatea acelor evenimente sau de copii de 10 – 12 ani. Din păcate, cam zilnic se întâmplă să avem asemenea experiențe ca psihoterapeuți.

Daniela Terzi – Barbăroșie a menționat că, deși ne dorim și așteptăm cu toții o lege antibullying, chiar și în absența acesteia fiecare școală poate institui regulamente antibullying și poate iniția activități și acțiuni pentru ca întreaga școală să fie sensibilizată pe subiectul bullyingului și să existe o cultură a nonviolenței în instituție.

Pentru a testa eficiența și funcționalitatea programului, Terre des hommes a selectat un grup de beneficiari – atât școli, cât și profesioniști – cu ajutorul cărora a pilotat resursele. Astfel, prin Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică (CRAP), o serie de specialiști au avut ocazia să testeze programele destinate lor și să participe la instruiri dedicate.

Virginia Rusnac, șefa CRAP, a relatat impresiile speciliștilor beneficiari: „Bullyingul afectează negativ, din punct de vedere psihologic, întreaga clasă, întregul grup de copii, nu doar pe cei care sunt ținta acestuia și nu putem vorbi despre o educație de calitate, echitabilă, dacă elevii se confruntă cu violența în mediul școlar. Programele au fost apreciate de profesioniștii pe care îi reprezint, pentru că au permis conștientizarea comportamentelor de bullying între copii, au contribuit suplimentar la înțelegerea consecințelor dramatice pe care le are bullyingul asupra dezvoltării emoționale a copilului și, deosebit de important, au sugerat intervenții promte și corecte din partea specialiștilor

Resursele pentru profesori și copii au fost pilotate în 30 de școli partenere din țară. Liceul Olimp din Costești este una dintre aceste școli. Eugenia Bordianu, profesoară din Costești, a împărtășit experiența sa în urma testării activităților cu copiii din Ghidul pentru profesori elaborat de psihologa Tatiana Turchină.

Am selectat un grup de copii de 11 – 15 ani și a fost foarte interesant să-i urmăresc cum își desfășoară activitatea, cum conștinetizează și înțeleg că pot combate fenomenul de bullying, pornind de la fiecare în parte. Programul este foarte bine structurat. Prin jocurile și materialele propuse, îl conduce pe copil, treptat, spre conștientizarea acestui fenomen. Avem în instituție mai mulți diriginți care au preluat deja acest program și-l implementează cu copiii, mai ales când întâmpină o anumită problemă la clasă.

Combaterea fenomenului de bullying este un proces de durată, rezultatele nu se văd imediat, dar, după patru ani de cooperare cu Terre des hommes Moldova, putem afirma că am reușit să creăm un mediu prietenos copiilor în instituția noastră”, a povestit profesoara.  

În paralel cu elaborarea programului complex de prevenire și intervenție, Terre des hommes Moldova și UNICEF Moldova au creat un grup national consultativ format din reprezentantii Ministerului Educatiei si Cercetarii, Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, șase organizații de protecție a drepturilor copilului, instituția Avocatul copiilor, psihologi practicieni, juristi și reprezentanți ai mediului academic pentru a promova introducerea noțiunii de bullying în Codul educației.

Parlamentul Republicii Moldova, în persoana deputatei Angela Munteanu - Pojoga, a răspuns apelului și a lansat o inițiativă legislativă în acest sens. Prezentă la eveniment, deputata a menționat că „prin această inițiativă ne-am propus să contribuim la ridicarea nivelului de constientizare asupra acestui fenomen”.

Inițiativa vine cu trei propuneri de modificări și completări la Codul Educației. Prima presupune reglementarea noțiunii de bullying și definirea acestui fenomen ca o formă de violență, prin completarea articolului 3 din Cod. Cea de-a doua modificare vizează completarea articolului 7, care stipulează principiile fundamentale ale educației, cu alte două principii – al nediscriminării și al nonviolenței. Și ultima modificare va stipula că, odată cu adoptarea acestei inițiative, Ministerul Educației și Cercetării va fi obligat să aprobe o metodologie cu privire la prevenirea și combaterea bullyingului. Aceste reglementări vor oferi o bază juridică pentru elaborarea unor politici de protecție, reguli de comunicare dintre elevi, a precizat Angela Munteanu - Pojoga.

În încheierea evenimentului, Reprezentanta de Țară UNICEF în Republica Moldova a subliniat că proiectul va continua pentru câțiva ani înainte pentru a include tot mai mulți actori în acest proces și a asigura crearea și respectarea unui cadru în care să fie implementate politicile de combatere a bullyingului. „Protecția copilului împotriva violenței este baza programului nostru și vom continua această activitate în următorii 5 ani, pentru a ne asigura că avem legislația și politicile, cadrul juridic, adoptate nu doar de Parlament, dar și implementate de Ministerul Educației și Cercetării”, a încheiat Maha Damaj.

Elena Madan și-a asumat angajamentul, în numele echipei Tdh Moldova, de a dezvolta în continuare site-ul cu resurse, de a completa catalogul specialiștilor și de a completa site-ul cu informație în limba rusă, astfel încât toți beneficiarii să aibă acces la informație utilă și de calitate. De asemenea, Tdh Moldova va colabora cu Ministerul Educației și Cercetării pentru a disemina programele în toate școlile din țară.

Directoarea Terre des hommes Moldova a încheiat conferința cu un apel către adulți către conștientizare și asumarea responsabilității în a ne proteja copiii și a stăpâni corect mecanismele de intervenție: „Cu toții ne dorim ca copiii noștri să crească și să se dezvolte într-un mediu sigur și este de datoria noastră, a tuturor adulților, să știm să prevenim fenomenul de bullying, dar și să știm să reacționăm corect și prompt în aceste cazuri.





Ştiri şi anunţuri

Publicat: 28.01.2022   
Terre des hommes Moldova, în cadrul Proiectului „Toleranță zero față de violența în familie în regiunile Cahul și Ungheni”, lansează prezentul Apel de propuneri de proiecte, pentru susținerea organizațiilor societății civile locale din regiunile Cahul și Ungheni în promovarea egalității de gen, prevenirea violenței domestice și împuternicirea fetelor și femeilor. Citeşte mai mult...
Publicat: 27.12.2021   
Pe parcursul lunii decembrie, tinerii educatori de la egal la egal (EEE) din 12 școli și colegii din învățământul profesional tehnic au desfășurat o campanie de promovare a modului sănătos de viață și deciziilor conștiente prin activități creative. Echipa EEE a Colegiului Agroindustrial din Rîșcani a ales ca subiect pentru campanie conștientizarea și prevenirea SIDA și a ITS. Citeşte mai mult...
Publicat: 20.12.2021   
Cel de-al treilea atelier din seria „La o cafea cu părinții” s-a axat pe bunăstarea psiho-emoțională a copiilor, cum pot părinții influența starea adolescenților și cum să comunice cu ei pentru a se auzi reciproc și avea o relație armonioasă, în ciuda provocărilor vârstei adolescente și a diferențelor dintre generații. Atelierul a fost susținut de psihologul Sergiu Toma. Citeşte mai mult...
Publicat: 17.12.2021   
Cel de-al doilea atelier din seria „La o cafea cu părinții” s-a axat pe utilizarea practicilor pozitive pentru a ajuta părinții să înțeleagă cum să motiveze adolescenții să depășească frica de a lua decizii de sine stătător. Atelierul a fost susținut de Sorina Petrică, psihoterapeută din România. Citeşte mai mult...
Publicat: 16.12.2021   
În perioada noiembrie – decembrie a.c., Terre des hommes a organizat trei ateliere de informare dedicate părinților de adolescenți și susținute de psihologi și psihoterapeuți din Moldova și România. Discuțiile s-au focalizat pe aspecte legate de sănătatea psiho-emoțională a tinerilor și comunicarea eficientă dintre părinți și copii. Citeşte mai mult...
Publicat: 15.12.2021   
12 membri ai echipei Centrului de informații „GENDERDOC-M” și-au consolidat cunoștințele în domeniul protecției copiilor. Aceștia au participat, timp de trei zile – 25 noiembrie, 7 și 9 decembrie – la instruirea oferită de Fundația Terre des hommes privind sistemul de protecție a copilului în Republica Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 10.12.2021   
Fundația Terre des hommes Moldova apreciază și salută decizia de ieri, 9 decembrie, a Parlamentului Republicii de a introduce termenul de bullying în Codul Educației. Considerăm că acesta este încă un pas important în protecția copiilor la nivel oficial. Citeşte mai mult...
Publicat: 09.12.2021   
Pe 8 decembrie, la Orhei, a avut loc lansarea primului Laborator de Alfabetizare Digitală din Republica Moldova, dedicat comunității de romi. Acum, toți cei care doresc să-și îmbunătățească abilitățile de lucru la computer, pot să o facă la Biblioteca Publică Raională „A. Donici”, care a fost dotată cu tehnică IT necesară, din partea Fundației Terre des hommes Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 01.12.2021   
Rețeaua Educatorilor de la Egal la Egal și Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic și-au unit astăzi forțele în campania dedicată Zilei mondiale de combatere a HIV/SIDA. Aceștia au promovat printre colegi mesaje de conștientizate, abordând deschis subiecte considerate incomode și, de multe ori, rușinoase. Citeşte mai mult...
Publicat: 26.11.2021   
85 de elevi și 73 de cadre didactice din cinci școli din localitățile Trinca (Edineț), Făleștii Noi (Fălești), Ștefănești (Florești), Grozești (Nisporeni) și Visoca (Soroca) au participat la focus grupul realizat de Terre des hommes Moldova pe parcursul lunii octombrie a.c. pentru a analiza situația privind violența de gen în școli. Citeşte mai mult...
Publicat: 09.11.2021   
Terre des hommes Moldova caută să contacteze un/o consultant/ă (grup de consultanți sau companie) care să ofere suport în consolidarea capacităților OSC-urilor partenere din regiunile Cahul și Ungheni în vederea implicării pro-active în inițiativele de promovare a egalității de gen și de combatere a violenței domestice. Citeşte mai mult...
Publicat: 03.11.2021   
Terre des hommes caută un/o ofițer de proiecte, proactiv/ă și orientat/ă spre rezultate, care să se alăture echipei din Moldova și să sprijine implementarea proiectelor Terre des hommes în Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 22.10.2021   
You are a passionate Finance professional; you enjoy planning, working with financial reports and data. You are energetic, meticulous and organised. You are not afraid of working hard and you are looking for a meaningful job that will make a lasting impact? This challenge is for you. Citeşte mai mult...
Publicat: 20.10.2021   
Un colocviu internațional de trei zile intitulat ”Transnational Families in Focus” -”Familiile transnaționale în prim-plan” a avut loc în perioada 14-16 septembrie la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, unde echipa proiectului CASTLE a invitat online oaspeți de prestigiu din mediul academic pentru a discuta despre înființarea „Centrului de cercetare pentru studiul familiilor transnaționale”. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.09.2021   
Citeşte mai mult...
Publicat: 24.09.2021   
Terre des hommes Moldova este în căutarea unui /unei consultant/e sau a unei echipe de consultanți care să elaboreze un program de instruire inovativ pentru adolescenți (14 - 18 ani) în domeniul antreprenoriatului. Termen limită de depunere a dosarelor: 30 septembrie 2021 Citeşte mai mult...
Publicat: 24.08.2021   
Reprezentanțele din România, Moldova și Ucraina ale Fundației Terre des hommes și-au unit forțele pentru a colabora într-un proiect unic pentru a aduce schimbări pozitive privind violența de gen în școli – ACTIV (Acționează Împotriva Violenței). Citeşte mai mult...
Publicat: 05.08.2021   
You are a passionate Finance professional; you enjoy planning, working with financial reports and data. You are energetic, meticulous and organised. You are not afraid of working hard and you are looking for a meaningful job that will make a lasting impact? This challenge is for you. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.07.2021   
Terre des hommes Moldova anunță un concurs de selectare a locațiilor (hotel, pensiune, bază de odihnă) pentru organizarea și desfășurarea Atelierelor de instruire pentru copii, tineri și profesioniști în cadrul proiectului Joboteca. Citeşte mai mult...
Publicat: 28.07.2021   
Peste 60 de tineri educatori de la egal la egal din 12 școli profesionale, colegii și centre de excelență din țară și-au consolidat cunoștinele și au deprins tehnici noi de lucru cu semenii în cadrul primei școli de vară destinate Rețelei Educatorilor de la Egal la Egal din învățământul profesional tehnic. Citeşte mai mult...

1 - 20 din 227


Utilizator (Email)
Parolă



Ai uitat parola?
Înregistrează-te


     

 



Acest site a fost creat în cadrul proiectului „Dezvoltarea unei abordări comune a copiilor” implementat de Reprezentanţa Fundaţiei Elveţiene „Terre des hommes – Lausanne” în Republica Moldova. Proiectul este realizat cu asistenţa Programului „Susţinerea măsurilor de promovare a încrederii”, finanţat de Uniunea Europeană şi cofinanţat şi implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).

Informaţia de pe site nu reflectă neapărat punctul de vedere al donatorilor.

 
© Terre des hommes Moldova 2013
Developed by Andrei Madan

 

PAGINA ÎN SUS