Română      Русскии

28.01.2022
Apel de propuneri de proiecte pentru sporirea gradului de implicare a structurilor societății civile locale din regiunile Cahul și Ungheni în promovarea egalității de gen, prevenirea violenței domestice și abilitarea fetelor/femeilor.
27.12.2021
„Te voi iubi, pozitiv(ă) sau negativ(ă).” Campania de promovare a modului sănătos de viață în 12 școli profesional-tehnice din țară
20.12.2021
Copiii vor să fie auziți. Cum construim relații armonioase între părinți și adolescenți?
17.12.2021
Adolescenții trebuie apreciați pentru reușitele lor. Cum pot încuraja părinții deciziile corecte la copiii adolescenți
16.12.2021
Cum comunic și cum soluționez conflictele cu copilul meu adolescent?

 

Prima pagină  »  Ştiri şi anunţuri
Ştiri şi anunţuri
COPIII, ÎN DIALOG DESCHIS CU AUTORITĂȚILE, PROFESORII ȘI PĂRINȚII DESPRE O ȘCOALĂ FĂRĂ BULLYING
Publicat: 03.06.2021   

Aproape 450 de adolescenți din toată țara au contribuit, atât în calitate de participanți, dar și ca experți la „Analiza privind necesitățile copiilor pentru a se simți în siguranță și a avea o școală fără bullying”, realizată de Terre des hommes Moldova. Pe 1 iunie, de ziua lor, la conferința „STOP BULLYING ÎN ȘCOLI: recomandările copiilor”, copiii au purtat un dialog deschis cu autoritățile, profesorii și părinții despre problemele pe care le-au identificat și soluțiile pe care le văd ei pentru o școală fără bullying.

Cei peste 450 de participanți prezenți la conferință – copii din 30 de comunități din țară, părinți, cadre didactice, profesioniști în protecția copilului și reprezentanți de la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, UNICEF Moldova și Tdh Moldova – au avut o dezbatere de idei pornind de la problematica și sugestiile propuse de copii.


Copiii, în rol de specialiști

Pentru a înțelege cum e nevoie să fie o școală fără bullying, cu un mediu sigur și prietenos pentru fiecare copil, echipa Tdh Moldova a implicat în procesul de analiză copii și tineri din 30 de comunități. Studiul s-a desfășurat în perioada februarie – mai 2021.

Am dorit să creăm un spațiu în care fiecare copil să-și exercite dreptul la participare și să-și utilizeze propriile cunoștințe, abilități și experiențe. Unul dintre obiectivele noastre este prevenirea situațiilor de bullying în școală, iar cei mai buni experți în acest domeniu, dar și în propria lor viață, sunt chiar ei, copiii.”, spune Olga Pînzari, specialist în protecția copilului la Tdh Moldova.

Astfel, ghidați de echipa Tdh Moldova, 40 de adolescenți s-au implicat direct în procesul de realizare a studiului, colectând de la colegii lor datele pentru analiză.

Pe parcusul a trei luni, ne-am întâlnit săptămânal cu copiii, am consultat cu ei chestionarul, am ținut cont de recomandările și sugestiile lor. Apoi, în calitate de cercetători și cercetătoare, aceștia au aplicat chestionarul la peste alți 300 de semeni. Ulterior, copiii și tinerii au formulat mesaje pe care au dorit să le transmită semenilor, părinților, profesorilor și autorităților”, explică Angelica Russu, specialist în protecția copilului la Tdh Moldova, procesul de lucru cu copiii.

Aceste mesaje au servit drept punct de pornire pentru crearea unei serii de videouri prin care vocea copiilor să fie transmisă și auzită de către adulții responsabili de siguranța și bunăstarea copiilor. 

Andreea, din satul Gherman, r. Ungheni a povestit că ce a motivat-o să participe la acest proces a fost „faptul că am putea schimba ceva pe viitor, faptul că ulterior nu vor mai fi aceleași cazuri de bullying, iar asta ar fi minunat.”

Loredana, din satul Lozova, r. Strășeni zice că a fost destul de complicat pentru copii să împărtășească experiențele legate de bullying. „În special cu chestionarele a fost mai greu, mulți copii refuzau să răspundă și era nevoie să-i încurajăm și să le explicăm că este important să facem asta. Participarea în acest proiect a fost destul de interesantă și benefică, pentru că am putut să ne exprimăm liber opinia, fără să ne spună nimeni că nu avem dreptate.”


Mesajele copiilor pentru semeni și adulți

Pentru a transmite mai bine problemele și nevoile pe care le-au identificat printre semeni, tinerii din grupul de lucru au construit o poveste în imagini. Filmulețul, realizat în baza scenariului și desenelor copiilor, spune povestea unei adolescente supusă zilnic umilințelor colegilor, ilustrând stările și gândurile acesteia.

Of... din nou la școală... Nu vreau să-mi văd colegii, nu vreau să aud cuvinte urâte, umilitoare. Când sunt umilită de colegi, mă simt ca o minge de fotbal, lovită din toate părțile. Mă simt singură și fără nicio valoare în această lume. /... / Vreau să merg la o școală, unde să mă simt în siguranță. Să pot spune ce simt și ce emoții trăiesc. Și eu, și colegii mei avem nevoie de o școală în care suntem întrebați și opiniile noastre contează ”.
https://www.youtube.com/watch?v=WaMcXZRtGo8

Asfel, pentru a se simți protejați și în siguranță, copiii le solicită autorităților prezența unui psiholog în fiecare școală, un cod cu reguli bine definite în abordarea fenomenului de bullying, precum și programe de educație non-formală care să-i ajute pe elevi să prevină bullying-ul.
https://www.youtube.com/watch?v=f5T-GMOdBxk

Doleanțele copiilor față de profesori sunt ca aceștia să-i trateze pe toți în mod egal, indiferent de statut social, economic sau cunoștințe, să fie mai atenți, deschiși și prietenoși și, desigur, să intervină în situațiile de bullying.
https://www.youtube.com/watch?v=MMMsHR02piw

„Vorbiți cu noi calm și clar, nu strigați la noi. Nu ne comparați cu alți copii, susțineți-ne alegerile, aveți încredere în noi. Oferiți-ne atenție, timp și grijă. Interesați-vă de stările prin care trecem, de viața noastră de la școală, pentru că am putea fi în pericol și să nu mărturisim” este ceea ce-și doresc copiii de la părinți.
https://www.youtube.com/watch?v=AU1zQZlWC00

Pentru un mediu mai sigur și prietenos la școală, copiii le recomandă semenilor să fie binevoitori și respectuoși unii cu alții, să comunice deschis și prietenos, pentru a soluționa conflictele și a depăși situațiile de bullying. „Fiecare dintre noi este valoros și poate fi parte a schimbării. Fii chiar tu cel care oprește bullying-ul!”, își îndeamnă adolescenții semenii.
https://www.youtube.com/watch?v=3gjQ3nQfopw


Dezbateri și soluții pentru o școală fără bullying

Atât copiii, cât și părinții, cadrele didactice, și reprezentanții Direcțiilor Învățământ au punctat ca cea mai mare carență și necesitate existența unui psiholog în fiecare școală –  un psiholog profesionist, în pas cu tendințele din domeniu, implicat, prezent și atent la nevoile copiilor. Un al doilea aspect foarte important pe care l-au scos în evidență părinții, cadrele didactice și profesioniștii este necesitatea instruirilor continue, atât pentru personalul pedagogic, cât și pentru părinți.

Avem nevoie ca Ministerul Educației să ne ofere în programele de formare continuă la care participă toți pedagogii instruiri psihologice și studii de caz. Este foarte important ca profesorii să cunoască și să înțeleagă specificul vârstelor copiilor și dezvoltarea lor psihologică. De asemenea este important să fie în fiecare școală câte un psiholog bun, conștient”, a subliniat Eugenia Macarenco, Specialist principal la Direcția Învățământ Căușeni.

Este necesar să ținem cont de sugestiile copiilor, este importantă comunicarea eficientă dintre profesor-părinte-copil. Este necesar cât mai mulți diriginți și profesori să beneficieze de instruiri în acest context și în fiecare instituție să existe psiholog, spune Iulia Ciuvaga, profesoară la Liceul Teoretic Sculeni, r. Ungheni.

Svetlana Pelin, psiholog la o instituție de învățâmânt din orașul Basarabeasca a subliniat că un singur psiholog în școală nu este suficient, iar pentru a contracara fenomenul de bullying este nevoie să se pună accent în mod special pe intervenție, începând din școala primară.

Soluția oricărui conflict se găsește prin comunicare eficientă și profesionalism. Așa cum au menționat și colegii, este nevoie de psiholog școlar și de formare continuă a tuturor actorilor educaționali. De exemplu, în urma formărilor pe care ni le-a oferit Tdh Moldova acum câțiva ani – activități de grup cu profesorii și cu părinții – am avut, în acea perioadă, rezultate frumoase în soluționarea situațiilor de bullying în școlile din raion. Din păcate, odată cu fluctuația și pensionarea cadrelor, expertiza s-a pierdut.”, a subliniat Aliona Saviuc, șeful Direcției management al curricumului și formare prefesională continuă la Direcția Generală Educație Fălești.

Natalia Madan, părinte, autor blog Planeta mami este de părere că părinții au nevoie de instruiri în comunicare, să învețe în permanență cum să comunice eficient cu copiii lor la toate vârstele. Să nu critice și să nu ignore copilul când acesta le povestește ceva. Și foarte importantă este validarea tuturor emoțiilor.


Concluzii

Prezentă la dezbateri, Natalia Grîu, secretar de stat la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării a spus că așteaptă să primească un raport oficial cu toate recomandările, pentru a fi analizate la Minister, accentuând că acest an de învățământ a fost în mod special complicat din cauza pandemiei, astfel, multe dintre problemele existente accentuându-se și mai tare.

Noi înțelegem că diferite situații de bullying și alte aspecte delicate cu care vă confruntați în acest an au fost poate mai sensibile și mai complicate ca niciodată, mai puțin ați avut ocazia să vorbiți, să împărtășiți, să aveți comunicare vie cu pedagogii, cu psihologul școlar, cu dirigintele și, mai ales, cu prietenii voștri”, le-a spus secretarul de stat copiilor.

Ilija Talev, Reprezentant adjunct de Țară al UNICEF Moldova a menționat că problema bullying-ului nu poate și nu trebuie rezolvată fără participarea activă a copiilor – ei sunt cei care trec prin acest fenomen și suferă din cauza lui. „Vreau să le mulțumesc tuturor copiilor care s-au implicat activ în acest proces. Voi sunteți un exemplu excelent și vreau să încurajez și alți copii să se alăture acestui proces de eliminare a bullying-ului”, a spus Ilija Talev. 

Elena Madan, director Terre des hommes Moldova, a subliniat că toate mesajele, problemele și soluțiile enunțate de către participanții la conferință sunt extrem de importante pentru Terre des hommes ca organizație de protecție a drepturilor copiilor. „Ele ne vor ajuta să configurăm acțiunile noastre pe viitor și să vedem cum putem să sprijinim copiii mai bine”, a încheiat Elena Madan.


„Analiza privind necesitățile copiilor pentru a se simți în siguranță și a avea o școală fără bullying”  este parte a proiectului „Eforturi comune pentru a combate bullying-ul în Moldova”, implementat de Terre des hommes Moldova în 30 de școli din țară în perioada august 2020 – mai 2021, cu suportul UNICEF Moldova, ChildHub și Oak Foundation. Conferința „STOP BULLYING ÎN ȘCOLI: recomandările copiilor” a avut loc cu susținerea financiară a ChildHub.
 

Despre Terre des hommes

Fundația Terre des hommes este cea mai importantă organizație elvețiană de ajutorare a copiilor. Fondată în 1960, organizația participă anual la eforturile internaționale de a îmbunătăți calitatea vieții a milioane de copii din întreaga lume și a familiilor acestora în mai mult de 40 de țări.

Terre des hommes activează în Republica Moldova din 2004. Programele organizației sunt orientate spre asigurarea ca toți copiii din țară să beneficieze de un sistem care le poate garanta protecția, dezvoltarea și implicarea în procesele sociale, educaționale, culturale și de sănătate care îi privesc.

Mai multe informații:
https://tdh-moldova.md/
https://www.facebook.com/tdhmoldova
 

Despre ChildHub

Hub-ul pentru Protecția Copilului sau ChildHub este o inițiativă regională care promovează îmbunătățirea continuă a practicilor și politicilor în domeniul protecției copiilor din Europa. Este o platformă interactivă pentru actorii din domeniul de protecție a copilului și alte domenii conexe, unde profesioniștii au acces la un număr mare de resurse gratuite și pot face schimb de experiențe și de cunoștințe.

ChildHub a fost fondat în 2015 și este coordonat de Terre des hommes Ungaria, având câte un coordonator local în 10 țări din Europa de Sud-Est, printre care și Moldova.

Platforma le oferă profesioniștilor în protecția copilului instrumente pentru activitate și dezvoltare, spațiu pentru învățarea continuă și pentru comunicare și posibilitatea de a deveni parte dintr-o comunitate regională de practică puternică.

Mai multe informații: https://childhub.org/ro

 





Ştiri şi anunţuri

Publicat: 28.01.2022   
Terre des hommes Moldova, în cadrul Proiectului „Toleranță zero față de violența în familie în regiunile Cahul și Ungheni”, lansează prezentul Apel de propuneri de proiecte, pentru susținerea organizațiilor societății civile locale din regiunile Cahul și Ungheni în promovarea egalității de gen, prevenirea violenței domestice și împuternicirea fetelor și femeilor. Citeşte mai mult...
Publicat: 27.12.2021   
Pe parcursul lunii decembrie, tinerii educatori de la egal la egal (EEE) din 12 școli și colegii din învățământul profesional tehnic au desfășurat o campanie de promovare a modului sănătos de viață și deciziilor conștiente prin activități creative. Echipa EEE a Colegiului Agroindustrial din Rîșcani a ales ca subiect pentru campanie conștientizarea și prevenirea SIDA și a ITS. Citeşte mai mult...
Publicat: 20.12.2021   
Cel de-al treilea atelier din seria „La o cafea cu părinții” s-a axat pe bunăstarea psiho-emoțională a copiilor, cum pot părinții influența starea adolescenților și cum să comunice cu ei pentru a se auzi reciproc și avea o relație armonioasă, în ciuda provocărilor vârstei adolescente și a diferențelor dintre generații. Atelierul a fost susținut de psihologul Sergiu Toma. Citeşte mai mult...
Publicat: 17.12.2021   
Cel de-al doilea atelier din seria „La o cafea cu părinții” s-a axat pe utilizarea practicilor pozitive pentru a ajuta părinții să înțeleagă cum să motiveze adolescenții să depășească frica de a lua decizii de sine stătător. Atelierul a fost susținut de Sorina Petrică, psihoterapeută din România. Citeşte mai mult...
Publicat: 16.12.2021   
În perioada noiembrie – decembrie a.c., Terre des hommes a organizat trei ateliere de informare dedicate părinților de adolescenți și susținute de psihologi și psihoterapeuți din Moldova și România. Discuțiile s-au focalizat pe aspecte legate de sănătatea psiho-emoțională a tinerilor și comunicarea eficientă dintre părinți și copii. Citeşte mai mult...
Publicat: 15.12.2021   
12 membri ai echipei Centrului de informații „GENDERDOC-M” și-au consolidat cunoștințele în domeniul protecției copiilor. Aceștia au participat, timp de trei zile – 25 noiembrie, 7 și 9 decembrie – la instruirea oferită de Fundația Terre des hommes privind sistemul de protecție a copilului în Republica Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 10.12.2021   
Fundația Terre des hommes Moldova apreciază și salută decizia de ieri, 9 decembrie, a Parlamentului Republicii de a introduce termenul de bullying în Codul Educației. Considerăm că acesta este încă un pas important în protecția copiilor la nivel oficial. Citeşte mai mult...
Publicat: 09.12.2021   
Pe 8 decembrie, la Orhei, a avut loc lansarea primului Laborator de Alfabetizare Digitală din Republica Moldova, dedicat comunității de romi. Acum, toți cei care doresc să-și îmbunătățească abilitățile de lucru la computer, pot să o facă la Biblioteca Publică Raională „A. Donici”, care a fost dotată cu tehnică IT necesară, din partea Fundației Terre des hommes Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 01.12.2021   
Rețeaua Educatorilor de la Egal la Egal și Consiliul Național al Elevilor din învățământul profesional tehnic și-au unit astăzi forțele în campania dedicată Zilei mondiale de combatere a HIV/SIDA. Aceștia au promovat printre colegi mesaje de conștientizate, abordând deschis subiecte considerate incomode și, de multe ori, rușinoase. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.11.2021   
Peste 700 de persoane au participat la Conferința națională de capitalizare a proiectului „Eforturi comune de combatere a bullyingului în Moldova”. Evenimentul, organizat de Fundația Terre des hommes Moldova, a avut loc pe 25 noiembrie, în format online și a fost transmis live pe platformele sociale ale Tdh Moldova și UNICEF Moldova și pe 7 site-uri media. Citeşte mai mult...
Publicat: 26.11.2021   
85 de elevi și 73 de cadre didactice din cinci școli din localitățile Trinca (Edineț), Făleștii Noi (Fălești), Ștefănești (Florești), Grozești (Nisporeni) și Visoca (Soroca) au participat la focus grupul realizat de Terre des hommes Moldova pe parcursul lunii octombrie a.c. pentru a analiza situația privind violența de gen în școli. Citeşte mai mult...
Publicat: 09.11.2021   
Terre des hommes Moldova caută să contacteze un/o consultant/ă (grup de consultanți sau companie) care să ofere suport în consolidarea capacităților OSC-urilor partenere din regiunile Cahul și Ungheni în vederea implicării pro-active în inițiativele de promovare a egalității de gen și de combatere a violenței domestice. Citeşte mai mult...
Publicat: 03.11.2021   
Terre des hommes caută un/o ofițer de proiecte, proactiv/ă și orientat/ă spre rezultate, care să se alăture echipei din Moldova și să sprijine implementarea proiectelor Terre des hommes în Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 22.10.2021   
You are a passionate Finance professional; you enjoy planning, working with financial reports and data. You are energetic, meticulous and organised. You are not afraid of working hard and you are looking for a meaningful job that will make a lasting impact? This challenge is for you. Citeşte mai mult...
Publicat: 20.10.2021   
Un colocviu internațional de trei zile intitulat ”Transnational Families in Focus” -”Familiile transnaționale în prim-plan” a avut loc în perioada 14-16 septembrie la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, unde echipa proiectului CASTLE a invitat online oaspeți de prestigiu din mediul academic pentru a discuta despre înființarea „Centrului de cercetare pentru studiul familiilor transnaționale”. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.09.2021   
Citeşte mai mult...
Publicat: 24.09.2021   
Terre des hommes Moldova este în căutarea unui /unei consultant/e sau a unei echipe de consultanți care să elaboreze un program de instruire inovativ pentru adolescenți (14 - 18 ani) în domeniul antreprenoriatului. Termen limită de depunere a dosarelor: 30 septembrie 2021 Citeşte mai mult...
Publicat: 24.08.2021   
Reprezentanțele din România, Moldova și Ucraina ale Fundației Terre des hommes și-au unit forțele pentru a colabora într-un proiect unic pentru a aduce schimbări pozitive privind violența de gen în școli – ACTIV (Acționează Împotriva Violenței). Citeşte mai mult...
Publicat: 05.08.2021   
You are a passionate Finance professional; you enjoy planning, working with financial reports and data. You are energetic, meticulous and organised. You are not afraid of working hard and you are looking for a meaningful job that will make a lasting impact? This challenge is for you. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.07.2021   
Terre des hommes Moldova anunță un concurs de selectare a locațiilor (hotel, pensiune, bază de odihnă) pentru organizarea și desfășurarea Atelierelor de instruire pentru copii, tineri și profesioniști în cadrul proiectului Joboteca. Citeşte mai mult...

1 - 20 din 227


Utilizator (Email)
Parolă



Ai uitat parola?
Înregistrează-te


     

 



Acest site a fost creat în cadrul proiectului „Dezvoltarea unei abordări comune a copiilor” implementat de Reprezentanţa Fundaţiei Elveţiene „Terre des hommes – Lausanne” în Republica Moldova. Proiectul este realizat cu asistenţa Programului „Susţinerea măsurilor de promovare a încrederii”, finanţat de Uniunea Europeană şi cofinanţat şi implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).

Informaţia de pe site nu reflectă neapărat punctul de vedere al donatorilor.

 
© Terre des hommes Moldova 2013
Developed by Andrei Madan

 

PAGINA ÎN SUS