Română      Русскии

24.08.2021
Să combatem ACTIV violența de gen în școală
05.08.2021
Terre des hommes is looking for Finance Officer in Moldova
29.07.2021
Terre des hommes Moldova anunță un concurs de selectare a locațiilor (hotel, pensiune, bază de odihnă) pentru organizarea și desfășurarea unui șir instruiri
28.07.2021
Deprinderi sănătoase de viață și alegeri responsabile – prioritatea tinerilor educatori de la egal la egal din învătământul profesional tehnic
27.07.2021
Concurs de selectare a unei instituții/organizații care să găzduiască un „Laborator de alfabetizare digitală – LAD” pentru beneficiari din categoriile social vulnerabile, inclusiv pentru persoanele de etnie romă
Prima pagină  »  Ştiri şi anunţuri
Ştiri şi anunţuri
Școala viitorului este o școală liberă de violență și bullying
Publicat: 13.09.2019   

Elevi, cadre didactice și directorii din 30 de instituții de învățământ din țară au intrat în noul an școlar echipați cu cunoștințe și intrumente necesare pentru a preveni și contracara violența în școală. Aceștia au participat la un șir de instruiri de prevenire și combatere a violenței în școală și comunitate, oferite de Fundația Terre des hommes Moldova pe parcursul lunilor iulie – august 2019. În timp ce elevii au învățat cum să abordeze diferite forme de violență, instruirile pentru profesori și directorii de școală s-au axat în mod special pe fenomenul de bullying – înțelegerea specificului acestuia, importanța recunoașterii cazurilor de bullying, metode de prevenire și intervenție.

60 de cadre didactice din 30 de comunități, 30 de directori de școală și reprezentanți ai direcțiilor de educație din 17 raioane au participat la cele cinci instruiri oferite pe parcursul verii de către psihologii Tatiana Turchină și Daniela Terzi-Barbăroșie, sub auspiciile Tdh Moldova.   

Termenul de bullying este nou pentru spațiul nostru și necunoscut pentru mulți încă, deși, ca fenomen, este foarte răspândit, atât printre copii, la școală, cât și în societate, în general. Psihologii atenționează asupra importanței cunoașterii și conștientizării acestui fenomen, cum se manifestă, cum se deosebește de celelalte forme de violență și care sunt consecințele acestuia pe termen scurt și lung. Când vorbim despre bullying, explică specialiștii, pericolul cel mare este că aceste situații sunt tratate în societatea noastră ca manifestări normale de interacțiune socială, iar, în cazul copiilor, ca o etapă normală și chiar necesară în procesul de maturizare.

Este foarte important să se facă distincţia între bullying şi violenţă, deoarece bullyingul este o formă specifică a violenţei, iar adulţii - cadrele didactice, părinţii - fiind conștienți de această diferență, vor şti cum să intervină şi să prevină fenomenul. Se cunoaște că violenţa se încadrează în limitele încălcării legii, însă bullyingul este perceput de majoritatea ca fiind ceva normal, un element de dezvoltare, ceea ce este, de fapt, o prejudecată. Necunoaşterea că bullyingul poate duce, în final, la consecinţe foarte grave din perspectiva sănătăţii mintale, dar și la violență şi chiar la criminalitate, este lăsat cumva în umbră”, explică Tatiana Turchină pericolul pe care îl poartă neconștientizarea fenomenului.

Participanții la instruiri au recunoscut că termenul de bullying - și gestionarea acestui fenomen - era necunoscut pentru ei și îl percepeau mai mult la nivel intuitiv. Profesorii au găsit informația de la traininguri valoroasă și foarte utilă, fiind nerăbdători s-o împărtășească cu colegii și să aplice noile cunoștine în munca lor.

Vasile Bârcă, director - adjunct pentru educaţie la Liceul Teoretic “Ion Creangă” din s. Cuizăuca, r. Rezina spune că și-a elucidat mai multe aspecte ce țin de bullying care îi erau neclare și abia așteaptă să inițize în școală clubul ALEG, împreună cu elevii care au participat la școala de vară și să dea start activităților cu copii, cadre didactice și părinți. Natalia Reniţă, director - adjunct pentru educaţie și profesoară de fizică la Liceul Teoretic din satul Varniţa, r. Anenii Noi apreciază în mod special metodele de intervenție pe care le-a însușit: „Acum sunt mult mai informată despre ce înseamnă bullying-ul și am găsit foarte utilă rezolvarea cazurilor de bullying prin metode interactive, pe care le vom aplica în școală. Cel mai mult mi-au plăcut jocurile de rol, metoda teatrului social, prin care copilul să găsească singur soluţiile pentru o problemă – nu să vină răspunsul de-a gata de la profesor, dar copilul însuşi să analizeze situația şi să ajungă la propriile concluzii.

Totuși, mai multe cadre didactice și-au împărtășit neîncrederea că informația pe anti-bullying, obținută la instruiri, va fi înțeleasă și acceptată de colegii lor. „În momentul în care o singură persoană încearcă să facă un soi de „revoluție” în școală, s-ar purtea să se confrunte cu rezistența și reticență din partea celorlați. Pentru un program de prevenire și o politică de protecție a copilului în școală contează foarte mult, în primul rând, discursul administrației școlii, al directorului – chiar și mai sus – apoi, susținerea acestuia din partea directorilor - adjuncți și tot așa, pe modelul piramiedei, până la bază”, explică Tatiana Turchină un model funcțional de implementare a unui program de antibullying în școli.

Tocmai din acest considerent, instruirile privind prevenirea și combatarea violenței și a fenomenului de bullying în școli au inclus participanți de la toate nivelele - de la elevi și profesori, până la administrația școlii și direcțiile de învățământ raionale - pentru a se crea un cadru unitar de lucru asupra acestor fenomene.

Tamara Văcari, directoarea Liceului Teoretic “Ştefan Holban” din comuna Cărpineni, r. Hânceşti, a realizat, în urma instruirilor, că administraţia şcolii are un rol foarte important, în special la etapa de prevenire a bullyingului: „Am vorbit anterior cu cadrele didactice din școală despre violenţă, am stabilit tipurile, însă acum văd clar diferența dintre bullying și conflict, agresiune şi înțeleg că vom avea mult de lucru în noul an, pentru că sarcina principală a administraţiei este să asigure un mediu protector și sigur în școală. Am câteva persoane - resursă care să mă susţină şi pe care voi încerca să le responsabilizez – este vorba despre cei cinci copii şi directorul pentru educaţie, care au fost instruiți și ei la acest subiect. Vom încerca împreună să elaborăm, la nivel de instituţie, nişte acţiuni concrete pentru identificarea eventualelor cazuri de bullying în școală și să desfășurăm activități de prevenire și intervenție”.

Galina Niţa, şef interimar la Direcţia Generală Educaţie şi Cultură din Ialoveni, participantă și ea la instruiri, speră într-o școală a viitorului în care să nu mai existe violență și bullying și să domine o atmosferă prietenoasă și sigură pentru toți. Doamna Nița consideră că e nevoie ca regulamentul intern al instituțiilor de învățământ să conțină reglementări clare de prevenire și combateare a bullyingului în școală. „Pentru asta este nevoie să cunoaştem ce presupune acest fenomen, cum îl putem identifica, care ar fi căile de soluţionare, cum ne putem implica şi cum putem ajuta, atât copilul victimă, dar şi agresorul, fiindcă, în fond, este vorba despre niște copii care poate n-au avut parte de afecţiune suficientă, iar consecința este agresivitatea pe care o manifestă”, este de părere șeful interimar al Direcției Generale Educație din Ialoveni.

Ca material didactic pentru instruri, psihologii Tatiana Turchină și Daniela Terzi-Barbăroșie au elaborat un program antibullying, pe care l-au testat în cadrul trainingurilor, urmând să-l adapteze și perfecționeze în urma feedback-urilor obținute din partea participanților. În final, acest program va lua forma unui ghid tipărit, pe care Terre des hommes îl va repartiza în cele 30 de școli participante în programul anti-violență.

Ne-am propus să descriem nişte aspecte conceptuale legate de bullying pentru a ajuta profesorii sau alți adulți care vor folosi ghidul să diferențieze bullying-ul de agresivitate, de conflicte. Am inclus, de asemenea, un șir de alte informații de natură psihologică, care explică mecanismele din spatele acestui fenomen. Ne-am gândit să transmitem mai mult informații legate de prevenire. Am vorbit destul de mult despre asertivitate, reziliență, respect reciproc etc., în ideea de a preveni bullying-ul ca fenomen social. Este o convingere a noastră că atunci când oamenii vor avea aceste resurse în ei, precum abilitatea de a fi asertiv, autoaprecierea, empatia, bullyingul nu va avea teren de manifestare. Ideea de prevenție asta ar fi – să reușim să transmitem norme sociale care setează din start contexte în care bullyingul să nu se regăsească ca opțiune de comportament.”, povestește Daniela Terzi-Barbăroșie despre conceptul ghidului.

În continuarea programului de antiviolență, profesorii și directorii de școală participanți la traininguri vor desfășura în școli activități și vor implementa inițiative antibullying / antiviolență, urmând să-și prezinte practicile de succes, să facă schimb de experiență și să planifice următorii pași în cadrul unei reuniuni ce urmează să aibă loc în această toamnă. De asemenea, atât pentru participanți, cât și pentru publicuul larg, Tdh Moldova va oferi un webinar pe bullying.

Instruirile pe prevenirea și combaterea fenomenului de bullying în școală au avut loc cu susținerea Hubului pentru Protecția Copilului din Europa de Est,  în cadrul proiectului „Prevenirea violenței asupra copilului prin implicare comunitară”. Proiectul este implementat, între 2018 și 2021, de Terre des hommes Moldova în 30 de comunități din țară, cu suportul Fundației Oak și UNICEF Moldova.

    





Ştiri şi anunţuri

Publicat: 24.08.2021   
Reprezentanțele din România, Moldova și Ucraina ale Fundației Terre des hommes și-au unit forțele pentru a colabora într-un proiect unic pentru a aduce schimbări pozitive privind violența de gen în școli – ACTIV (Acționează Împotriva Violenței). Citeşte mai mult...
Publicat: 05.08.2021   
You are a passionate Finance professional; you enjoy planning, working with financial reports and data. You are energetic, meticulous and organised. You are not afraid of working hard and you are looking for a meaningful job that will make a lasting impact? This challenge is for you. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.07.2021   
Terre des hommes Moldova anunță un concurs de selectare a locațiilor (hotel, pensiune, bază de odihnă) pentru organizarea și desfășurarea Atelierelor de instruire pentru copii, tineri și profesioniști în cadrul proiectului Joboteca. Citeşte mai mult...
Publicat: 28.07.2021   
Peste 60 de tineri educatori de la egal la egal din 12 școli profesionale, colegii și centre de excelență din țară și-au consolidat cunoștinele și au deprins tehnici noi de lucru cu semenii în cadrul primei școli de vară destinate Rețelei Educatorilor de la Egal la Egal din învățământul profesional tehnic. Citeşte mai mult...
Publicat: 27.07.2021   
Fundația Terre des hommes Moldova (Tdh) anunță, în cadrul proiectului „Hub-ul pentru Protecția Copilului – ChildHub”, concurs de selectare a unei instituții/organizații care să găzduiască un „Laborator de alfabetizare digitală – LAD” pentru beneficiari din categoriile social vulnerabile, inclusiv pentru persoanele de etnie romă. Citeşte mai mult...
Publicat: 03.06.2021   
Aproape 400 de adolescenți din toată țara au contribuit, atât în calitate de participanți, dar și ca experți la „Analiza privind necesitățile copiilor pentru a se simți în siguranță și a avea o școală fără bullying”, realizată de Terre des hommes Moldova. Pe 1 iunie, de ziua lor, la conferința „STOP BULLYING ÎN ȘCOLI: recomandările copiilor”, copiii au purtat un dialog deschis cu autoritățile, profesorii și părinții despre problemele pe care le-au identificat și soluțiile pe care le văd ei pentru o școală fără bullying. Citeşte mai mult...
Publicat: 25.05.2021   
Peste 3000 de elevi din țară vor beneficia de orientare profesională în cadrul programului inovativ JOBOTECA. Timp de trei ani aceștia vor avea parte de programe de instruire, mentorat și internship-uri, pentru a-și dezvolta și consolida competențele necesare pentru a face o alegere de carieră potrivită. Citeşte mai mult...
Publicat: 21.05.2021   
Fundația Terre des hommes Moldova vă invită la evenimentul de lansare a proiectului „JOBOTECA - program pilot de pregătire a tinerilor din Moldova pentru piața muncii”. Citeşte mai mult...
Publicat: 06.05.2021   
UNICEF Moldova, în colaborare cu organizația de protecție a drepturilor copilului Terre des hommes Moldova și cu aplicația de apeluri și mesaje Viber, a lansat pachetul de stickere „Explozie de emoții”, în care roboțelul Robert și prietenii săi exprimă o gamă variată de emoții și mesaje empatice. Atât abțibildurile virtuale, cât și mesajele, au fost elaborate în colaborare cu Grupul consultativ al copiilor al Tdh Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 29.04.2021   
Între 19 și 23 aprilie a avut loc instruirea „Gestionarea situațiilor de bullying care se manifestă în contextul școlar”, organizată de Terre des hommes Moldova în care și-au consolidat cunoștințele și competențele 124 de profesioniști care direct sau indirect sunt implicați în intervenția situațiilor de bullying. Citeşte mai mult...
Publicat: 26.04.2021   
Ce simte un copil supus bullying-ului? Ce poate face acesta pentru a ieși din situație și la cine să apeleze? Cum pot opri martorii o situație de bullying? Ce ar trebui să facă părinții și școala pentru a proteja copiii de bullying? Fundația Terre des hommes Moldova a lansat un video prin care aduce în atenția publică vocea copiilor privind pericolele bullying-ului și soluțiile pe care le văd copiii pentru a opri acest fenomen în școli. Citeşte mai mult...
Publicat: 21.04.2021   
Terre des hommes Moldova caută un cercetător/ o cercetătoare sau o echipă de cercetători cu o experiență considerabilă în cercetare, pentru a face o analiză a mediului de afaceri în raioanele partenere, a disponibilității lor de a stabili parteneriate cu școala și de a susține tinerii în programe de stagiu. Citeşte mai mult...
Publicat: 20.04.2021   
În prima jumătate a lunii aprilie (2, 9, 16 aprilie) Terre des hommes Moldova a oferit un set de instruiri pentru profesioniștii din cadrul CRAP/SAP și OLSDÎ în vederea fortificării cunoștințelor în domeniul prevenirii și combaterii bullying-ului în școli. Cei peste 100 de profesioniști au explorat în aceste zile următoarele subiecte de bază: bullying -repere conceptuale, prevenirea, identificarea, intervenția și monitorizarea în situație de bullying. Citeşte mai mult...
Publicat: 14.04.2021   
Fundația Terre des hommes România, alături de Terre des hommes Moldova (Tdh), anunță un CONCURS de selectare a 24 de instituții de învățământ general din 5 raioane: Soroca, Călărași, Nisporeni, Strășeni și Căușeni, pentru implicarea în proiectul „JOBOTECA – program pilot de pregătire a tinerilor din Moldova pentru piața muncii” - proiect finanțat de Uniunea Europeană (UE) Citeşte mai mult...
Publicat: 01.04.2021   
Terre des hommes Moldova este în căutarea unei persoane cu experiență pentru a elabora un ghid metodologic pentru educatorii de la egal la egal din școlile profesional tehnice. Citeşte mai mult...
Publicat: 30.03.2021   
În perioada februarie - aprilie 2021, cu suportul Reprezentanței în Republica Moldova a Fundației Terre des hommes, în 30 de instituții de învățământ din întreaga țară se pilotează un program de activități pentru copiii din școală „STOP bullying - cunosc, înțeleg, aplic". Citeşte mai mult...
Publicat: 02.03.2021   
Terre des hommes Moldova continuă și în acest an programul „YouCreate - inițiative comunitare creative realizate de tineri pentru tineri”, oferindu-le tinerilor posibilitatea să participe și în 2021 la programul de finanțare a inițiativelor comunitare creative implementate de aceștia pentru semenii lor din comunitate. Tdh Moldova le oferă suport echipelor de inițiativă formate de tineri din 22 de raioane partenere, având la bază colaborarea dintre școală – Centru de tineret / tineri – comunitate – APL și alți actori locali, care își propun să realizeze inițiative creative comunitare în baza metodologiei „YouCreate”. Citeşte mai mult...
Publicat: 25.02.2021   
Terre des hommes Moldova este în căutarea unei persoane dinamice și proactive pentru a se alătura echipei. Candidatul/a pe care îl/o căutăm are experiență în lucrul cu tinerii, studii relevante în domeniu, este dornic/ă să-și împărtășească experiența proprie și să acumuleze altele noi. Data de începere: cât mai curând posibil. Contract: 1 an (cu posibilitate de extindere), cu normă întreagă. Termenul limită de depunere a dosarelor: 19 martie 2021. Citeşte mai mult...
Publicat: 25.01.2021   
Terre des hommes Moldova solicită oferte de prețuri pentru achiziționarea serviciilor de editare și tipar. Termen limită de depunere a dosarelor: 29 ianuarie 2021 Citeşte mai mult...
Publicat: 22.01.2021   
Terre des hommes Moldova solicită oferte de prețuri pentru servicii de redactare în limba română Citeşte mai mult...

1 - 20 din 210


Utilizator (Email)
Parolă



Ai uitat parola?
Înregistrează-te




PAGINA ÎN SUS