Română      Русскии

18.10.2019
Drepturile copilului, prin ochii copiilor
13.09.2019
Școala viitorului este o școală liberă de violență și bullying
22.08.2019
Tineri, manageri ai Centrelor de tineret şi profesori vor dezvolta iniţiative de implicare civică pentru tinerii din 23 de raioane
15.08.2019
150 de copii, din 30 de școli din țară, vor deveni agenți ai schimbării pentru combaterea violenței
07.08.2019
Toți copiii trebuie să se simtă în siguranță și protejați în sport

 

Prima pagină  »  Ştiri şi anunţuri
Ştiri şi anunţuri
Școala viitorului este o școală liberă de violență și bullying
Publicat: 13.09.2019   

Elevi, cadre didactice și directorii din 30 de instituții de învățământ din țară au intrat în noul an școlar echipați cu cunoștințe și intrumente necesare pentru a preveni și contracara violența în școală. Aceștia au participat la un șir de instruiri de prevenire și combatere a violenței în școală și comunitate, oferite de Fundația Terre des hommes Moldova pe parcursul lunilor iulie – august 2019. În timp ce elevii au învățat cum să abordeze diferite forme de violență, instruirile pentru profesori și directorii de școală s-au axat în mod special pe fenomenul de bullying – înțelegerea specificului acestuia, importanța recunoașterii cazurilor de bullying, metode de prevenire și intervenție.

60 de cadre didactice din 30 de comunități, 30 de directori de școală și reprezentanți ai direcțiilor de educație din 17 raioane au participat la cele cinci instruiri oferite pe parcursul verii de către psihologii Tatiana Turchină și Daniela Terzi-Barbăroșie, sub auspiciile Tdh Moldova.   

Termenul de bullying este nou pentru spațiul nostru și necunoscut pentru mulți încă, deși, ca fenomen, este foarte răspândit, atât printre copii, la școală, cât și în societate, în general. Psihologii atenționează asupra importanței cunoașterii și conștientizării acestui fenomen, cum se manifestă, cum se deosebește de celelalte forme de violență și care sunt consecințele acestuia pe termen scurt și lung. Când vorbim despre bullying, explică specialiștii, pericolul cel mare este că aceste situații sunt tratate în societatea noastră ca manifestări normale de interacțiune socială, iar, în cazul copiilor, ca o etapă normală și chiar necesară în procesul de maturizare.

Este foarte important să se facă distincţia între bullying şi violenţă, deoarece bullyingul este o formă specifică a violenţei, iar adulţii - cadrele didactice, părinţii - fiind conștienți de această diferență, vor şti cum să intervină şi să prevină fenomenul. Se cunoaște că violenţa se încadrează în limitele încălcării legii, însă bullyingul este perceput de majoritatea ca fiind ceva normal, un element de dezvoltare, ceea ce este, de fapt, o prejudecată. Necunoaşterea că bullyingul poate duce, în final, la consecinţe foarte grave din perspectiva sănătăţii mintale, dar și la violență şi chiar la criminalitate, este lăsat cumva în umbră”, explică Tatiana Turchină pericolul pe care îl poartă neconștientizarea fenomenului.

Participanții la instruiri au recunoscut că termenul de bullying - și gestionarea acestui fenomen - era necunoscut pentru ei și îl percepeau mai mult la nivel intuitiv. Profesorii au găsit informația de la traininguri valoroasă și foarte utilă, fiind nerăbdători s-o împărtășească cu colegii și să aplice noile cunoștine în munca lor.

Vasile Bârcă, director - adjunct pentru educaţie la Liceul Teoretic “Ion Creangă” din s. Cuizăuca, r. Rezina spune că și-a elucidat mai multe aspecte ce țin de bullying care îi erau neclare și abia așteaptă să inițize în școală clubul ALEG, împreună cu elevii care au participat la școala de vară și să dea start activităților cu copii, cadre didactice și părinți. Natalia Reniţă, director - adjunct pentru educaţie și profesoară de fizică la Liceul Teoretic din satul Varniţa, r. Anenii Noi apreciază în mod special metodele de intervenție pe care le-a însușit: „Acum sunt mult mai informată despre ce înseamnă bullying-ul și am găsit foarte utilă rezolvarea cazurilor de bullying prin metode interactive, pe care le vom aplica în școală. Cel mai mult mi-au plăcut jocurile de rol, metoda teatrului social, prin care copilul să găsească singur soluţiile pentru o problemă – nu să vină răspunsul de-a gata de la profesor, dar copilul însuşi să analizeze situația şi să ajungă la propriile concluzii.

Totuși, mai multe cadre didactice și-au împărtășit neîncrederea că informația pe anti-bullying, obținută la instruiri, va fi înțeleasă și acceptată de colegii lor. „În momentul în care o singură persoană încearcă să facă un soi de „revoluție” în școală, s-ar purtea să se confrunte cu rezistența și reticență din partea celorlați. Pentru un program de prevenire și o politică de protecție a copilului în școală contează foarte mult, în primul rând, discursul administrației școlii, al directorului – chiar și mai sus – apoi, susținerea acestuia din partea directorilor - adjuncți și tot așa, pe modelul piramiedei, până la bază”, explică Tatiana Turchină un model funcțional de implementare a unui program de antibullying în școli.

Tocmai din acest considerent, instruirile privind prevenirea și combatarea violenței și a fenomenului de bullying în școli au inclus participanți de la toate nivelele - de la elevi și profesori, până la administrația școlii și direcțiile de învățământ raionale - pentru a se crea un cadru unitar de lucru asupra acestor fenomene.

Tamara Văcari, directoarea Liceului Teoretic “Ştefan Holban” din comuna Cărpineni, r. Hânceşti, a realizat, în urma instruirilor, că administraţia şcolii are un rol foarte important, în special la etapa de prevenire a bullyingului: „Am vorbit anterior cu cadrele didactice din școală despre violenţă, am stabilit tipurile, însă acum văd clar diferența dintre bullying și conflict, agresiune şi înțeleg că vom avea mult de lucru în noul an, pentru că sarcina principală a administraţiei este să asigure un mediu protector și sigur în școală. Am câteva persoane - resursă care să mă susţină şi pe care voi încerca să le responsabilizez – este vorba despre cei cinci copii şi directorul pentru educaţie, care au fost instruiți și ei la acest subiect. Vom încerca împreună să elaborăm, la nivel de instituţie, nişte acţiuni concrete pentru identificarea eventualelor cazuri de bullying în școală și să desfășurăm activități de prevenire și intervenție”.

Galina Niţa, şef interimar la Direcţia Generală Educaţie şi Cultură din Ialoveni, participantă și ea la instruiri, speră într-o școală a viitorului în care să nu mai existe violență și bullying și să domine o atmosferă prietenoasă și sigură pentru toți. Doamna Nița consideră că e nevoie ca regulamentul intern al instituțiilor de învățământ să conțină reglementări clare de prevenire și combateare a bullyingului în școală. „Pentru asta este nevoie să cunoaştem ce presupune acest fenomen, cum îl putem identifica, care ar fi căile de soluţionare, cum ne putem implica şi cum putem ajuta, atât copilul victimă, dar şi agresorul, fiindcă, în fond, este vorba despre niște copii care poate n-au avut parte de afecţiune suficientă, iar consecința este agresivitatea pe care o manifestă”, este de părere șeful interimar al Direcției Generale Educație din Ialoveni.

Ca material didactic pentru instruri, psihologii Tatiana Turchină și Daniela Terzi-Barbăroșie au elaborat un program antibullying, pe care l-au testat în cadrul trainingurilor, urmând să-l adapteze și perfecționeze în urma feedback-urilor obținute din partea participanților. În final, acest program va lua forma unui ghid tipărit, pe care Terre des hommes îl va repartiza în cele 30 de școli participante în programul anti-violență.

Ne-am propus să descriem nişte aspecte conceptuale legate de bullying pentru a ajuta profesorii sau alți adulți care vor folosi ghidul să diferențieze bullying-ul de agresivitate, de conflicte. Am inclus, de asemenea, un șir de alte informații de natură psihologică, care explică mecanismele din spatele acestui fenomen. Ne-am gândit să transmitem mai mult informații legate de prevenire. Am vorbit destul de mult despre asertivitate, reziliență, respect reciproc etc., în ideea de a preveni bullying-ul ca fenomen social. Este o convingere a noastră că atunci când oamenii vor avea aceste resurse în ei, precum abilitatea de a fi asertiv, autoaprecierea, empatia, bullyingul nu va avea teren de manifestare. Ideea de prevenție asta ar fi – să reușim să transmitem norme sociale care setează din start contexte în care bullyingul să nu se regăsească ca opțiune de comportament.”, povestește Daniela Terzi-Barbăroșie despre conceptul ghidului.

În continuarea programului de antiviolență, profesorii și directorii de școală participanți la traininguri vor desfășura în școli activități și vor implementa inițiative antibullying / antiviolență, urmând să-și prezinte practicile de succes, să facă schimb de experiență și să planifice următorii pași în cadrul unei reuniuni ce urmează să aibă loc în această toamnă. De asemenea, atât pentru participanți, cât și pentru publicuul larg, Tdh Moldova va oferi un webinar pe bullying.

Instruirile pe prevenirea și combaterea fenomenului de bullying în școală au avut loc cu susținerea Hubului pentru Protecția Copilului din Europa de Est,  în cadrul proiectului „Prevenirea violenței asupra copilului prin implicare comunitară”. Proiectul este implementat, între 2018 și 2021, de Terre des hommes Moldova în 30 de comunități din țară, cu suportul Fundației Oak și UNICEF Moldova.

    





Ştiri şi anunţuri

Publicat: 18.10.2019   
La Liceul Teoretic „Ion Creangă” din Fălești a avut loc, săptămâna trecută, un eveniment special și plin de emoții – lansarea ghidului „Eu îmi cunosc drepturile”, realizat de elevii calsei a II-a. Citeşte mai mult...
Publicat: 22.08.2019   
Dezvoltare personală, orientare vocațională, prevenirea violenței în școli, siguranța online, ecologie - sunt câteva dintre temele proiectelor dezvoltate de participanţii la instruirile „Activism Civic al Tinerilor Implicați Voluntar”, organizate vara aceasta, pe parcursul lunilor iulie - august, de fundaţia Terre des hommes Moldova. Peste 70 de tineri, manageri ai Centrelor de tineret şi profesori pentru educaţia pentru societate, din 23 de raioane, au participat la cele două runde ale şcolii de vară ACTIV. Citeşte mai mult...
Publicat: 15.08.2019   
150 de elevi, din clasele a VI-a – a XII-a, din 30 de comunități din țară, au învățat vara aceasta cum pot preveni și combate violența în școală și comunitate. Instruirile au avut loc pe parcursul lunii iulie, fiind oferite de organizația de protecția a drepturilor copilului, Terre des hommes Moldova, în cadrul școlii de vară ALEG. Citeşte mai mult...
Publicat: 07.08.2019   
Terre des hommes Moldova a oferit o instruire pe sistemul de protecție al copilului și politica de safeguarding în sport pentru 164 de pedagogi, reprezentanți ai 12 școli de fotbal din Moldova, care au participat la seminarul pentru lideri şi antrenori în cadrul proiectului Open Fun Football Schools Moldova (OFFS) și Sport – Școală – Poliție (SSP), organizat de Federația Moldovenească de Fotbal și Inspectoratul General de Poliție între 31 iulie - 4 august 2019. Citeşte mai mult...
Publicat: 17.07.2019   
150 de copii, 60 de profesori și 30 de directori de școală, din 30 de comunități, își consolidează vara aceasta cunoștințele în comunicarea non-violentă, prevenirea și combaterea violenței în școală și comunitate. Instruirile sunt oferite de Fundația Terre des hommes Moldova (Tdh) în cadrul școlii de vară ALEG. Citeşte mai mult...
Publicat: 05.07.2019   
Terre des hommes Moldova a organizat, ieri, o întâlnire informală a reprezentanților ONG-urilor din domeniul protecției copiilor și a victimelor violenței, poliției și guvernului cu activista Claire McFarlane, care se află în Moldova pentru a atrage atenția asupra fenomenului violenței sexuale Citeşte mai mult...
Publicat: 31.05.2019   
Eforturile Terre des hommes Moldova de promovare a unui rol activ al taților în familie au fost recunoscute pe plan internațional. Organizația de protecție a drepturilor copilului a devenit recent membru activ în cadrul Campaniei mondiale MenCare de promovare a paternității, aducând Republica Moldova în lista celor peste 50 de țări partenere ale campaniei. Citeşte mai mult...
Publicat: 15.05.2019   
Terre des hommes Moldova (Tdh) și Federația Moldovenească de Fotbal (FMF) vor contribui la un climat mai favorabil și la o mai bună respectare a drepturilor copiilor în sport - acesta este obiectivul acordului de colaborare semnat recent privind implementarea proiectelor și realizarea inițiativelor comune în domeniul protecției copilului între cele două instituții. Citeşte mai mult...
Publicat: 03.05.2019   
Terre des hommes Moldova anunță concurs pentru achiziția de inventar sportiv pentru copii. Citeşte mai mult...
Publicat: 12.04.2019   
Aproape 70 de profesori și copii din 30 de localități din Moldova, reprezentanți ai Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică, Direcțiilor locale de Învățământ și din partea structurilor ONU în Moldova - UN Women, UNFPA și UNICEF - au participat astăzi la evenimentul de lansare a proiectului „Prevenirea violenței asupra copilului prin implicare comunitară”, organizat de Fundația Terre des hommes Moldova (Tdh). Citeşte mai mult...
Publicat: 18.03.2019   
Terre des hommes Moldova este în căutare de experți în servicii de outreach, programe de voluntariat și lucul cu tinerii în cadrul proiectului „Consolidarea participării și implicarea tinerilor din Moldova", implementat în parteneriat cu Fondul ONU pentru Populație (UNFPA), finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare, Biroul de Cooperare Elvețian în Republica Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 01.03.2019   
You are a passionate Finance professional; you enjoy planning, working with financial reports and data. You are energetic, meticulous and organised. You are not afraid of working hard and you are looking for a meaningful job that will make a lasting impact? This challenge is for you. Citeşte mai mult...
Publicat: 28.02.2019   
Terre des hommes Moldova a încheiat procesul de selectare a instituțiilor școlare pentru proiectul Prevenirea violenței asupra copilului prin implicare comunitară, susținut financiar de Fundația Oak. Proiectul urmează să fie implementat în 30 de comunități din țară și are ca scop prevenirea violenței în școală. Citeşte mai mult...
Publicat: 13.02.2019   
Terre des hommes Moldova anunță un concurs de selectare a locațiilor (hotel, pensiune, bază de odihnă) pentru desfășurarea Taberei de vară pentru copii și cadre didactice în perioada 07 - 27 iulie 2019. Citeşte mai mult...
Publicat: 12.02.2019   
Terre des hommes Moldova is looking for a researcher/team of researchers/university to conduct a Baseline study on gendered social norms, attitudes and behaviours regarding violence against children. Citeşte mai mult...
Publicat: 17.01.2019   
Are you a passionate child protection professional? Do you enjoy working with and for children/youth? Are you energetic, well organised and not afraid of working hard? Are you are looking for a meaningful job that will make a lasting impact? If your answer is „Yes!” to all the above questions, then this challenge is for you! Citeşte mai mult...
Publicat: 03.01.2019   
Terre des hommes Moldova anunță un CONCURS de selectare a 30 de instituții de învățământ general pentru implicarea în proiectul „Prevenirea violenței asupra copilului prin implicare”, finanțat de Fundația OAK. Citeşte mai mult...
Publicat: 23.11.2018   
Membrii Comisiilor pentru protecția copilului aflat în dificultate din raioanele Glodeni și Sângerei au participat săptămâna aceasta (19 - 20 noiembrie) la o instruire despre rolulul Comisiei în prevenirea separării copilului de familie, oferita de organizația Terre des hommes Moldova. Citeşte mai mult...
Publicat: 14.11.2018   
În octombrie curent, organizația Terre des hommes Moldova a lansat Concursul de Granturi pentru proiecte mici „Transpunerea drepturilor în practică”, în cadrul căruia urmează să fie acordate cel puțin 10 granturi pentru inițiative incluzive, bazate pe necesitățile locale. Scopul programului de granturi, care are un buget total de 50 000 de euro, vizează susținerea inițiativelor locale axate pe respectarea drepturilor omului, consolidarea coeziunii sociale și a toleranței, o mai bună înțelegere a diversității, nondiscriminării și a comunicării interculturale, accesul îmbunătățit la educație și promovarea accesului la servicii sociale. Citeşte mai mult...
Publicat: 09.11.2018   
Sunteți un specialist în finanțe pasionat? Vă place să faceți planificări și să lucrați cu rapoarte și date financiare? Sunteți energic, meticulos, organizat și nu vă e frică de muncă? Căutați un loc de muncă semnificativ, cu impact durabil? Dacă ați răspuns „da” la întrebările de mai sus, această provocare este pentru dvs.! Citeşte mai mult...

1 - 20 din 164


Utilizator (Email)
Parolă



Ai uitat parola?
Înregistrează-te


     

 



Acest site a fost creat în cadrul proiectului „Dezvoltarea unei abordări comune a copiilor” implementat de Reprezentanţa Fundaţiei Elveţiene „Terre des hommes – Lausanne” în Republica Moldova. Proiectul este realizat cu asistenţa Programului „Susţinerea măsurilor de promovare a încrederii”, finanţat de Uniunea Europeană şi cofinanţat şi implementat de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).

Informaţia de pe site nu reflectă neapărat punctul de vedere al donatorilor.

 
© Terre des hommes Moldova 2013
Developed by Andrei Madan
PAGINA ÎN SUS